Wednesday, September 16, 2009

RAMADHAN YANG TERAKHIR.....

Izinkan saya mencoret beberapa noktah di sini...
Mungkinkah tahun ini adalah RAMADHAN yang terakhir bagi saya??? Mengapa saya mengatakan demikian??? Adakah saya sudah menjangkakan, bahawa umur saya akan berakhir selepas ini??? Sesungguhnya manusia tidak dapat menjangkakan bilakah dia akan dipanggil menemui Ilahi. Mungkinkah hari ini..?? Mungkinkah esok..?? Atau mungkinkah beberapa saat dan detik saja lagi..?? Maka dengan itu, saya ingin mengajak kawan-kawan dan sahabat-sahabat merenung kembali apakah sepanjang RAMADHAN tahun ini, sudah cukup bagi kita. Daripada perkara-perkara sunatnya, solat terawihnya, tadarus al qurannya atau bermacam-macam lagi amalan-amalan lain yang menjanjikan seribu satu pahala yang dijanjikan oleh Allah S.W.T.
Apakah di sepuluh malam terakhir RAMADHAN ini, kita masih lagi istiqamah dengan amalan-amalan kita??? Atau sentiasa mengupdatekan lagi perkara-perkara yang digalakkan oleh agama??? Bagaimana dengan iktikaf kita di sepuluh terakhir RAMADHAN ini??? Adakah meriah di masjid-masjid atau di surau-surau dengan acara iktikafnya??? Apakah di akhir-akhir RAMADHAN ini, kita masih lagi sibuk dengan perkara-perkara yang kurang memberi manfaat kepada kita??? Adakah dengan hanya kita menilai bahawasanya kita akan berjumpa lagi RAMADHAN pada masa akan datang??? Wahai kawan-kawan, wahai sahabat-sahabat...saya melontarkan beberapa persoalan di atas adalah untuk sama-sama kita muhasabah diri kita kembali, terutamanya pada diri yang hina ini. Kita berasa sungguh terasa kerana hanya beberapa hari saja lagi, bulan yang menjanjikan seribu satu pahala, akan pergi meninggalkan kita. Bulan yang menjanjikan rahmat pada awalnya, keampunan Allah S.W.T di pertengahannya, dan kemudian dibebaskan dari azab api neraka pada pengakhirannya. Inilah mutiara kalam Rasulullah S.A.W yang dijanjikan kepada umatnya agar tidak melepaskan peluang dan mengambil seberapa banyak pahala apabila tibanya bulan RAMADHAN, bulan yang mulia "Ramadhan Kareem" bak kata orang Mesir. Tentunya tersimpan seribu rahsia yang tidak mungkin diketahui oleh umat di dalam bulan RAMADHAN. Belum dikira rahsia di sebalik kehebatan malam AL QADR, sepertimana kisahnya di dalam al quran, yang mana Allah S.W.T telah merakamkan kehebatan malam AL QADR ini.
Maka, marilah sama-sama kita mengambil kesempatan, di hari-hari terakhir bulan RAMADHAN ini dengan pelbagai aktiviti yang boleh membuatkan memori RAMADHAN pada kali ini akan terpahat di sanubari kita buat selamanya. Penuhkanlah malam-malam terakhir bulan RAMADHAN ini dengan perbanyakkan iktikaf serta 'tahajjud cinta' kita kepada Allah Rabbul Jalil, Tuhan yang menguasai pentadbiran alam ini. Dialah cinta agung, cinta hakiki yang takkan terpadam buat selamanya. Jangan asyik sibuk dengan membuat persiapan raya dan menunaikan " tawaf " di kompleks-kompleks membeli belah, dalam masa yang sama terus lupa dengan tanggungjawab kita selaku hamba Allah S.W.T di atas muka bumi ini.
Moga dengan berakhirnya RAMADHAN nanti, kita akan terus menjadi Robbaniyyin, hasil tarbiahan kita di dalam Madrasah Ramadhaniyah,dan kita doakan moga RAMADHAN pada tahun ini bukanlah RAMADHAN YANG TERAKHIR buat kita. Doakanlah moga kita dapat berjumpa lagi pada RAMADHAN yang akan datang. Allahumma ballighna RAMADHAN.Aminn.




Bulan Ramadhan Bulan yang berkat,
Bulan Rahmat dan bulan utama,
Pahala digandakan doa diterima,
Bulan Lailatulqadar yang istimewa,

Isilah bulan ini banyakkan amalan,
Beribadah malam siang berpuasa,
Banyakkanlah sedekah jangan dikira,
Kerna ia menjadi penebus dosa,

Membaca al quran jangan dilupakan,
Zikir dan tasbih elok disertakan,
Meriahkan Ramadhan dengan bermacam cara,
Agar Ramadhan tidak sia-sia,


Hindarkanlah dosa di setiap anggota,
Kalau boleh dosa hati jua,
Kerna dosa itu merosakkan pahala,
Agar kita tidak mensiakan Ramadhan,


p/s: Nanti raya, jangan lupe puasa 6 yer..banyak pahala puasa 6 nie...Pesan pada diriku juge...(^_^) Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment